Inleiding
Kernkwadranten in het Onderwijs verzorgt een professionaliseringsaanbod gericht op het onderwijs, zowel op individuele inschrijving als in company.
Voordelen in company
1 Het biedt scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden een gemeenschappelijk referentiekader om kwaliteiten in kaart te brengen, een taal om er woorden aan te geven én instrumenten om ze tot bloei te laten komen.
2 Het werken in zogenaamde ‘functionele groepen/teams’ (bijvoorbeeld managementteam, mentorenteam, werkgroep, stuurgroep) bevordert de samenwerking en de verstaanbaarheid binnen de groep / het team.
3 De visie, de ontwikkelingsfase en de wensen van de opdrachtgever staan altijd centraal. Samen met de opdrachtgever maken wij het programma op maat (een co-creatie dus).
4 Een bijdrage van Daniel Ofman als inspirator of sparringpartner behoort desgewenst tot de mogelijkheden.
Individuele inschrijving
In company
- Balans in roerige (corona)tijden
- Introductietraining kernkwadranten en ik-wij-het
- Train the trainer (educatieve licentie)
- Een sterk mentoraat (basistraining)
- Een sterk mentoraat, intervisie (verdieping)
- Een sterk mentoraat, begeleidingsdriehoek (verdieping)
- Een sterk mentoraat, de kracht van kwetsbaarheid (verdieping)
- De samenwerking binnen teams
- Effectieve medezeggenschap
Individuele inschrijving
Introductietraining kernkwadranten en ik-wij-het
In een basistraining van één dagdeel maak je kennis met ik-wij-het en de kracht van kernkwadranten . Met behulp van een aantal praktische oefeningen ga je op zoek naar jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de effecten hiervan op jouw werk. Je krijgt concrete handvatten om hier in jouw werkomgeving verder mee aan de slag te gaan.
Na afloop van de training:
- heb je kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- ben je je meer bewust van jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- ben je je in meer of mindere mate bewust van de (krachtige) effecten hiervan op jouw werk;
- ben je – hopelijk – nieuwsgierig geworden om je verder te verdiepen in jouw eigen professionele ontwikkeling;
- heb je enkele concrete handvatten om hier op het werk verder mee aan de slag te gaan.
Doelgroep | Leraren, intern begeleiders, mentoren, leerlingbegeleiders, docentencoaches, coördinatoren, schoolleiders |
(Aanvangs)niveau | HBO werk- en denkniveau |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Eén dagdeel |
Data, tijden en locatie | Volgen spoedig |
Studiebelasting | 4 uur |
Studiemateriaal | nvt |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 6-12 |
Kosten | €195,00 per persoon (vrijgesteld van BTW) |
Aanmelding | Aanmelding via het aanmeldingsformulier |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Train the trainer (educatieve licentie)
In een driedaagse training worden het ik-wij-het model en de kernkwadranten van alle kanten belicht. Hierdoor maak je grondig kennis met ik-wij-het als kijkkader en het rijke scala aan mogelijkheden om kernkwadranten te vormen en ermee te werken.
Vanuit deze basis ga je met behulp van praktische oefeningen op zoek naar jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de effecten hiervan op jouzelf en jouw werk. Mede door de dialoog met en feedback van de andere deelnemers krijg je een diepgaand inzicht in jouw eigen kernkwadranten en het effect hiervan op jouw collega’s, jouw leerlingen en hun ouders.
Tenslotte besteden we aandacht aan jouw rol als ‘trainer’ en ‘aanjager’ binnen jouw eigen school. De deelnemers van de opleiding delen ervaringen, successen en mogelijke drempels met elkaar. Gezamenlijk brengen we mogelijke aanpakken en werkvormen om kernkwadranten voor jouw collega’s bespreekbaar en inzichtelijk te maken.
Na afloop van de training:
- heb je grondige kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- ben je je in hoge mate bewust van jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- ben je je in hoge mate bewust van de (krachtige) effecten hiervan op jou en jouw werk;
- heb je concrete handvatten om een bijdrage te leveren aan de verdere professionele ontwikkeling van jouzelf, jouw collega’s en jouw school;
- krijg je een officiële ‘educatieve licentie’ om als trainer met het kernkwadrant binnen jouw school te werken.
Doelgroep | Leraren met een coördinerende taak, IB’ers (PO), leerlingbegeleiders, docentencoaches, schoolleiders |
(Aanvangs)niveau | HBO werk- en denkniveau |
Schoolsoort | Alle onderwijssoorten |
Lengte | Drie dagen |
Data, tijden en locatie | Volgen spoedig |
Studiebelasting | 18 uur training, 18 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Hé, ik daar. Daniel Ofman (10e druk 2019) Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | Officiële educatieve licentie |
Aantal deelnemers | 6-8 |
Kosten | €1320,00 per persoon (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal, koffie/thee/water en lunch |
Aanmelding | Aanmelding via het aanmeldingsformulier |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
In company
Balans in roerige (corona)tijden
De pandemie heeft grote invloed op de maatschappij. Scholen passen zich noodgedwongen voortdurend aan de omstandigheden aan. Stemmingen wisselen en motivatie staat onder druk. Van schoolleiders, leraren en de overige professionals binnen de school wordt veel gevraagd. Vanuit hun intrinsieke betrokkenheid en motivatie vragen zij bovendien veel van zichzelf. Soms te veel……
Hoe mooi zou het zijn om – juist in deze tijden – ruimte te maken voor elkaar? Gewoon om naar elkaar te luisteren. Of sluimerende irritaties liefdevol te bespreken. In alle openheid en kwetsbaarheid, met vertrouwen en met perspectief.
Kernkwadranten in het onderwijs verzorgt een training waarin de deelnemers worden uitgenodigd stil te staan bij zichzelf. De volgende ingrediënten maken onderdeel uit van de training (maatwerk).
Kernkwadranten
De deelnemers maken kennis met kernkwadranten. Niet alleen worden zij zich bewust van hun eigen kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. Ook krijgen zij meer inzicht in de kwadranten van hun collega’s en daardoor meer begrip voor elkaar (en hun leerlingen). De focus komt te liggen op wat er wél is, in plaats van wat er niet is.
Ik-wij-het
Met het ik-wij-het model als kijkkader bekijken we verschillende perspectieven.
IK | Hoe ga ik om met de omstandigheden? Waar vlieg ik de bocht uit? Hoe kan ik mijn kwaliteiten (weer) optimaal inzetten ? Waar zit mijn persoonlijke uitdaging? |
WIJ | Hoe heeft mijn gedrag invloed op mijn relatie met mijn collega’s en/of leerlingen? Wat in mij verdient aandacht om de verbinding met hen te verbeteren? |
HET | Hoe kan ik mijn werk binnen de gegeven omstandigheden zo goed mogelijk organiseren en structureren? |
Na afloop van de training kijken de deelnemers terug op een waardevolle ervaring en zijn zij individueel én als groep meer in balans.
Praktische informatieDoelgroep | Schoolleiders, leraren, overige medewerkers |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Twee bijeenkomsten van 2 uur. Maatwerk is mogelijk |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 4 uur |
Studiemateriaal | nvt |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 8-12 |
Kosten | Afhankelijk van de omvang van de opdracht |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Introductietraining kernkwadranten en ik-wij-het
In een basistraining van één dagdeel maak je kennis met ik-wij-het en de kracht van kernkwadranten . Met behulp van een aantal praktische oefeningen ga je op zoek naar jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de effecten hiervan op jouw werk. Je krijgt concrete handvatten om hier in jouw werkomgeving verder mee aan de slag te gaan.
Na afloop van de training:
- heb je kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- ben je je meer bewust van jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- ben je je in meer of mindere mate bewust van de (krachtige) effecten hiervan op jouw werk;
- ben je – hopelijk – nieuwsgierig geworden om je verder te verdiepen in jouw eigen professionele ontwikkeling;
- heb je enkele concrete handvatten om hier op het werk verder mee aan de slag te gaan.
Doelgroep | Leraren, Intern begeleiders, mentoren, leerlingbegeleiders, docentencoaches, coördinatoren, schoolleiders |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Eén dagdeel |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 4 uur |
Studiemateriaal | nvt |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 4-8 |
Kosten | €990,00 (vrijgesteld van BTW) |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Train the trainer (educatieve licentie)
In een driedaagse training worden het ik-wij-het model en de kernkwadranten van alle kanten belicht. Hierdoor maak je grondig kennis met ik-wij-het als kijkkader en het rijke scala aan mogelijkheden om kernkwadranten te vormen en ermee te werken.
Vanuit deze basis ga je met behulp van praktische oefeningen op zoek naar jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de effecten hiervan op jouzelf en jouw werk. Mede door de dialoog met en feedback van de andere deelnemers krijg je een diepgaand inzicht in jouw eigen kernkwadranten en het effect hiervan op jouw collega’s, jouw leerlingen en hun ouders.
Tenslotte besteden we aandacht aan jouw rol als ‘trainer’ en ‘aanjager’ binnen jouw eigen school. De deelnemers van de opleiding delen ervaringen, successen en mogelijke drempels met elkaar. Gezamenlijk brengen we mogelijke aanpakken en werkvormen om kernkwadranten voor jouw collega’s bespreekbaar en inzichtelijk te maken.
Na afloop van de training:
- heb je grondige kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- ben je je in hoge mate bewust van jouw eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- ben je je in hoge mate bewust van de (krachtige) effecten hiervan op jou en jouw werk;
- heb je concrete handvatten om een bijdrage te leveren aan de verdere professionele ontwikkeling van jouzelf, jouw collega’s en jouw school;
- krijg je een officiële ‘educatieve licentie’ om als trainer met het kernkwadrant binnen jouw school te werken.
Doelgroep | Leraren met een coördinerende taak, IB’ers (PO), leerlingbegeleiders, docentencoaches, schoolleiders |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Drie dagen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 18 uur training, 18 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Hé, ik daar. Daniel Ofman (10e druk 2019) Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | Officiële educatieve licentie |
Aantal deelnemers | 6-8 |
Kosten | €1320,00 per persoon (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Een sterk mentoraat (basistraining)
De ‘kracht’ van het mentoraat wordt bepaald door drie factoren: de betrokkenheid en de kwaliteiten van de mentor (IK), een goede organisatie en een duidelijke structuur (HET) en een mentorenteam dat leert van en met elkaar (WIJ). Met behulp van de kernkwadranten komen in deze training alle drie de aspecten aan de orde. De opzet en inhoud van de training zijn afhankelijk van de startsituatie en de doelstellingen van de school (maatwerk).
Na afloop van de training:
- hebben de deelnemers grondige kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- zijn de deelnemers zich bewust van hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en hebben de deelnemers meer begrip voor elkaar;
- zijn de deelnemers zich bewust van de (krachtige) effecten hiervan op zichzelf en hun werk;
- zijn de samenwerking en de verbinding binnen het mentorenteam sterk toegenomen;
- hebben de deelnemers een goed beeld van de manier waarop het mentoraat op school is georganiseerd en zijn positieve punten en knelpunten helder in kaart gebracht;
- hebben de deelnemers een gemeenschappelijk referentiekader om kwaliteiten in kaart te brengen, een taal om er woorden aan te geven én instrumenten om ze tot bloei te laten komen.
Doelgroep | Mentorenteam(s) |
Schoolsoort | Voortgezet Onderwijs |
Lengte | Zes dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 18 uur training, 18 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Hé, ik daar. Daniel Ofman (10e druk 2019) Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 6-8 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Een sterk mentoraat, intervisie (verdieping)
Deze training bestaat uit intervisiebijeenkomsten en het tussentijds bijwonen van elkaars gesprekken met leerlingen en ouders. Met behulp van de kernkwadranten en het ik-wij-het model worden tijdens de bijeenkomsten ervaringen gedeeld en besproken. In deze module werken we in twee- of drietallen.
Na afloop van de training:
- hebben de deelnemers hun kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant vergroot;
- zijn de deelnemers zich meer bewust van hun hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de (krachtige) effecten hiervan op zichzelf en hun werk;
- hebben de deelnemers meer begrip voor andermans kwaliteiten en valkuilen;
- zijn de deelnemers beter in staat om effectieve begeleidingsgesprekken te voeren met leerlingen en ouders.
Doelgroep | Mentoren (individueel, als duo of als team) |
Schoolsoort | Voortgezet Onderwijs |
Lengte | Minimaal twee dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 6 uur training, 6 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 4-8 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Een sterk mentoraat, begeleidingsdriehoek (verdieping)
Deze training richt zich op de professionalisering van de mentor in het begeleiden van individuele leerlingen en hun ouders. Elke deelnemende mentor heeft één leerling en zijn ouders uitgenodigd voor de training. Na een uitgebreide kennismaking en introductie onder leiding van de trainer voert de mentor met behulp van de kernkwadranten en het ik-wij-het model met een leerling en zijn ouders gesprekken. Het doel is om met elkaar te komen tot een door iedereen gedragen ‘begeleidingscontract’.
Na afloop van de training:
- hebben de mentoren hun kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant vergroot;
- zijn de mentoren zich meer bewust van hun hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en de (krachtige) effecten hiervan op zichzelf en hun werk;
- hebben de leerlingen en de ouders kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- zijn de leerlingen en de ouders zich bewust van hun hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- hebben de mentoren, de leerlingen en de ouders meer begrip voor elkaars kwaliteiten en valkuilen, waardoor de onderlinge samenwerking en verbinding zijn toegenomen;
- zijn de mentoren beter in staat om effectieve begeleidingsgesprekken te voeren met leerlingen en ouders.
- is er een door de mentor, de leerling en de ouders gedragen ‘begeleidingscontract’.
Doelgroep | Mentoren (individueel, als duo of als team) |
Schoolsoort | Voortgezet Onderwijs |
Lengte | Twee dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 6 uur training, 6 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 2-4 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Een sterk mentoraat, de kracht van kwetsbaarheid (verdieping)
Op meerdere momenten in hun schoolloopbaan staan leerlingen voor belangrijke dilemma’s of keuzes. Wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik? Het is een van de taken van de mentor om de leerlingen hierin te begeleiden. Deze module bestaat uit twee bijeenkomsten waarin we onderzoeken hoe de kwetsbaarheid van de mentor de leerlingen helpt om op zichzelf te reflecteren en hoe kernkwadranten leerlingen handvatten kunnen bieden voor het maken van (studie- en beroeps)keuzes.
Na afloop van de training:
- hebben de deelnemers hun kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant vergroot;
- zijn de deelnemers zich meer bewust van hun hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- zijn de deelnemers zich bewust van hun hun kwetsbaarheid en de (krachtige) effecten hiervan op zichzelf en hun werk;
- hebben de deelnemers hun leerlingen kennis laten maken met kernkwadranten en hen daarmee handvatten gegeven voor het maken van (studie- en beroeps)keuzes.
Doelgroep | Mentoren (individueel, als duo of als team) |
Schoolsoort | Voortgezet Onderwijs |
Lengte | Twee dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 6 uur training, 6 uur zelfstudie/huiswerk |
Studiemateriaal | Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 2-4 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) Inclusief studiemateriaal |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
De samenwerking binnen teams
In elk team is de onderlinge samenwerking van belang om te komen tot concrete resultaten. Verschillende rolopvattingen of onuitgesproken verwachtingen zitten een effectieve onderlinge samenwerking soms behoorlijk in de weg. Met behulp van de ik-wij-het benadering en kernkwadranten maken we dit op een prettige en veilige manier bespreekbaar. Welke gezamenlijke doelen vragen de komende tijd om aandacht? Wat is nodig om deze doelstellingen van harte te onderschrijven en uit te dragen? Wat levert energie op, wat niet? Hoe kunnen we gebruik maken van ieders kwaliteiten?
Na afloop van de training:
- hebben de teamleden kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- zijn de teamleden zich bewust van hun eigen kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen en die van hun collega’s;
- zijn de teamleden zich bewust van de (krachtige) effecten hiervan op hun werk;
- heeft het team goed zicht op de positieve punten en aandachtspunten voor het team;
- hebben de teamleden voor zichzelf en als team concrete handvatten om hier verder mee aan de slag te gaan;
- zijn de samenwerking en de verbinding binnen het team sterk toegenomen;
- heeft het team een gemeenschappelijk referentiekader om kwaliteiten in kaart te brengen, een taal om er woorden aan te geven én instrumenten om ze tot bloei te laten komen.
Doelgroep | Elk team binnen een school, schoolbestuur of samenwerkingsverband |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Vier dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 12 uur |
Studiemateriaal | Kernkwaliteiten en het kernkwadrant, Daniel Ofman (2015) |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | 4-40 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) per trainer |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |
Effectieve medezeggenschap
Elke school kent verschillende medezeggenschapsorganen. Een goede samenwerking (onderling en met het bestuur of de directie) is van grote invloed op het behalen van concrete resultaten. Echter, verschillende rolopvattingen of onuitgesproken verwachtingen zitten een effectieve samenwerking soms behoorlijk in de weg. Met behulp van de ik-wij-het benadering en kernkwadranten maken we dit op een prettige en veilige manier bespreekbaar. Twee dagdelen zijn vaak voldoende om te komen tot duidelijke en door iedereen gedragen samenwerkingsafspraken.
Na afloop van de training:
- hebben de deelnemers kennis van het ik-wij-het model en de systematiek van het kernkwadrant;
- zijn de deelnemers zich bewust van hun eigen en elkaars kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen;
- zijn de deelnemers zich bewust van de (krachtige) effecten hiervan op hun werk;
- hebben de deelnemers goed zicht op de positieve punten en aandachtspunten om te komen tot een effectievere samenwerking;
- hebben de deelnemers concrete handvatten om hier verder mee aan de slag te gaan;
- zijn de samenwerking en de verbinding sterk toegenomen.
Doelgroep | GMR, MR, deelraad, ouder-, personeels- of leerlingengeleding |
Schoolsoort | Alle schoolsoorten |
Lengte | Twee dagdelen |
Data en tijden | In overleg |
Locatie | De opdrachtgever regelt de locatie (binnen of buiten de school) |
Studiebelasting | 6 uur |
Studiemateriaal | nvt |
Kwalificaties | nvt |
Aantal deelnemers | maximaal 12 |
Kosten | €990,00 per dagdeel (vrijgesteld van BTW) |
Aanmelding | Door de opdrachtgever via ondertekening van een offerte |
Nadere informatie | bob.brinkhof@kernkwadranteninhetonderwijs.nl T 06 10 56 10 59 |